De 100km-run is een actie voor Kom op tegen Kanker

Yin Winter time Yoga

03 december 2020

Team BLIEVE! organiseert in samenwerking met Eveline Van Herreweghen yoga (https://www.facebook.com/evelinevhyoga), een yoga sessie met het thema Winter time. De opbrengst gaat integraal naar het goede doel. De prijs is 12€/deelnemer.

De sessie wordt via ZOOM gehouden op 3 december om 20u en duurt ongeveer 75min. 

Schrijf je nu in op onze facebookpagina via deze link https://www.facebook.com/events/291035322175998/

Bij ontvangst van de betaling wordt de link van de ZOOM sessie per email door gestuurd. Wees aanwezig 10 min voor het begin van de les.

De sessie vertrekt van het thema winter time.

Tijdens de winter worden de dagen korter en wordt het kouder. De natuur vertraagt, de bomen en planten groeien veel trager, dieren trekken zich terug. Elk levend organisme keert inwaarts om zichzelf te voeden. Wij worden uitgenodigd hetzelfde te doen.

Misschien heb je zelf al opgemerkt hoe je je toch wel anders kan voelen bij het wisselen van de seizoenen. Vaak voel je dat fysiek in je lichaam maar soms merk je ook schommelingen op in emoties of gedachten. 

In de Yin/Yang-theorie volgens TCM (Traditional Chinese Medicine) weerspiegelt de winter het meest de yin kwaliteit. Yin is de donkere, koude, langzame, naar binnen gekeerde energie. Verder linkt de TCM de winter ook met het water-element en het organenpaar “nier en blaas”.

Daarom is het volgens TCM belangrijk om in het winterseizoen ook je dieet (warme soepen en kruidenthee) en activiteiten (rustgevende, geen extremen) aan te passen om je ‘yin’ energie te verrijken om zo de tegenovergestelde ‘yang’ energie meer ingetogen te houden. Zodat je jezelf niet uitput.

Het is dus ideaal moment een om zachtere yoga te doen. 

Yogalerares Eveline Van Herreweghen nemen ons mee in een rustgevende Yin Yoga sessie voor een winter-boost.

Deze helpt om te verbinden met het innerlijk, kalmeert het zenuwstelsel en ondersteunt de nier- en blaasenergie. 

Heel eenvoudige zachte yogahoudingen met vooral focus op de onderrug, de hele wervelkolom, (het fysieke gebied van onze nieren) en strekkingen voor binnenzijde van de benen. Met de intentie om echt te landen in jezelf, gedragen door je ademhaling en je mat. Jouw moment van introspectie en zelfzorg.

Hoe bereid je je voor?

Wees open-minded, laat vooroordelen of verwachtingen los. Overgave!

Benodigheden tijdens de les:

• Yoga mat,

• 2-3 dekentjes of handdoeken die je kan oprollen/opvouwen,

• Yoga bolster of 2 grote (hoofd-)kussens,

• 2 yoga blokken of 2 dikke boeken,

• Gemakkelijke loszittende kledij en warme sokken,

• Maak het gezellig: steek een kaarsje aan, laat je haar los,

• Zachte achtergrondmuziek,

• Warme kop (gember)thee of nierthee,

• Schakel je telefoon uit.

De 100km-run is een actie voor Kom op tegen Kanker

Zoek en steun een actie ten voordele van Kom op tegen Kanker, zet er zelf een op of neem deel aan het Plantjesweekend of de 100km-run.

Zorgvrijwilliger of actievoerder worden? Een gift doen? Een nalatenschap schenken? Er zijn tal van manieren om mee te helpen!

Kom op tegen Kanker investeert sterk in psychosociaal en biomedisch onderzoek. Lees meer over de talrijke projecten die we steunen.

Je hebt kanker? Dat heeft op heel wat vlakken ingrijpende gevolgen. Ontdek welke steun wij bieden.

Lees meer over de beleidsvoorstellen en standpunten. Ontdek wat we al hebben kunnen realiseren op dit vlak.